''Είμαστε σε πόλεμο πολιτισμών'' (Ελεύθερος Τύπος 11.01.2015)

”Είμαστε σε πόλεμο πολιτισμών”
Η σφαγή του Παρισιού έχει μια διπλή σημασία: Απ΄ τη μια πρόκειται για μια πράξη βαρβαρότητας, και από την άλλη πρόκειται για μια καθαρά πολιτική πράξη. Ως πράξη βαρβαρότητας στερείται ανθρωπιάς, στερείται του σεβασμού της ίδιας της ζωής.
Ως πράξη πολιτική φανερώνει το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Γαλλία και γενικώς η Ευρώπη. Το όραμα της Γαλλίας ήταν, από την εποχή της κυβέρνησης του Μιτεράν το 1981, η ενσωμάτωση των ξένων στη γαλλική πραγματικότητα. Έτσι άνοιξαν άπλετα τα σύνορα πιστεύοντας στην κοινωνιολογική άποψη ότι όταν ο άνθρωπος μορφωθεί θα μπορέσει να γίνει πολιτισμένος. Αυτή είναι μια βασική ιδέα του διαφωτισμού, η οποία υποστηρίζει ότι μέσα από την εκπαίδευση ο άνθρωπος μπορεί να προοδεύσει. Εκπαιδευτική αγωγή και οικονομική ισορροπία θεωρήθηκαν ικανοί παράγοντες για τη πρόοδο. Τα γεγονότα έρχονται όμως να διαψεύσουν αυτή την αντίληψη. Βλέπουμε ότι η ιδεολογία της θρησκείας στην ακρότατη μορφή της, όταν γίνεται φονταμενταλισμός, μπορεί και ξεπερνάει κάθε κοινωνιολογική ανάλυση και λογική. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί από τους τρομοκράτες είναι άνθρωποι με αγωγή και ανώτατη πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Ο θρησκευτικός φανατισμός δείχνει να είναι πιο ισχυρός από τον ορθό λόγο.
Η υποσχόμενη ενσωμάτωση των μεταναστών δεν έγινε ελεγχόμενα και το κοσμικό κράτος δεν βρήκε τρόπο να αντιμετωπίσει την αντίληψη του τζιχαντισμού. Πολλοί, και κυρίως αριστεροί, θα πουν ότι όλα αυτά έγιναν γιατί οι αμερικανοί επιτέθηκαν στο Ιράκ και οι γάλλοι στη Λιβύη, δηλαδή ότι η δύση ξεκίνησε τον πόλεμο. Αυτό είναι λάθος διότι η έννοια του πολέμου υπάρχει μέσα στην ίδια την έννοια του τζιχάντ. Όταν ο οποιοσδήποτε δεν είναι σαν κι εμάς, είναι εχθρός μας και τον χαρακτηρίζουμε άπιστο δείχνοντάς τον ως υποψήφιο θύμα. Έτσι η έννοια του τζιχάντ εμπεριέχει έναν θεολογικό ναρκισσισμό, μία ναρκισσιστική σωτηριολογία, η οποία δεν συνάδει με την έννοια της αγάπης που υπάρχει στη καρδιά των θρησκειών.
Είμαστε σε πόλεμο. Δυστυχώς η θεωρία του Σάμουελ Χάντιγκτον για σύγκρουση πολιτισμών επιβεβαιώνεται. Μόνη μας ελπίδα είναι να μας φωτίσει ο ορθός λόγος.

Το άρθρο μου όπως δημοσιεύθηκε από τον Ελεύθερο Τύπο στις 11 Ιανουαρίου με θέμα''Είμαστε σε πόλεμο πολιτισμών''Η σφαγή του Παρισιού έχει μια διπλή σημασία: Απ΄ τη μια πρόκειται για μια πράξη βαρβαρότητας, και από την άλλη πρόκειται για μια καθαρά πολιτική πράξη. Ως πράξη βαρβαρότητας στερείται ανθρωπιάς, στερείται του σεβασμού της ίδιας της ζωής. Ως πράξη πολιτική φανερώνει το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Γαλλία και γενικώς η Ευρώπη. Το όραμα της Γαλλίας ήταν, από την εποχή της κυβέρνησης του Μιτεράν το 1981, η ενσωμάτωση των ξένων στη γαλλική πραγματικότητα. Έτσι άνοιξαν άπλετα τα σύνορα πιστεύοντας στην κοινωνιολογική άποψη ότι όταν ο άνθρωπος μορφωθεί θα μπορέσει να γίνει πολιτισμένος. Αυτή είναι μια βασική ιδέα του διαφωτισμού, η οποία υποστηρίζει ότι μέσα από την εκπαίδευση ο άνθρωπος μπορεί να προοδεύσει. Εκπαιδευτική αγωγή και οικονομική ισορροπία θεωρήθηκαν ικανοί παράγοντες για τη πρόοδο. Τα γεγονότα έρχονται όμως να διαψεύσουν αυτή την αντίληψη. Βλέπουμε ότι η ιδεολογία της θρησκείας στην ακρότατη μορφή της, όταν γίνεται φονταμενταλισμός, μπορεί και ξεπερνάει κάθε κοινωνιολογική ανάλυση και λογική. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί από τους τρομοκράτες είναι άνθρωποι με αγωγή και ανώτατη πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Ο θρησκευτικός φανατισμός δείχνει να είναι πιο ισχυρός από τον ορθό λόγο. Η υποσχόμενη ενσωμάτωση των μεταναστών δεν έγινε ελεγχόμενα και το κοσμικό κράτος δεν βρήκε τρόπο να αντιμετωπίσει την αντίληψη του τζιχαντισμού. Πολλοί, και κυρίως αριστεροί, θα πουν ότι όλα αυτά έγιναν γιατί οι αμερικανοί επιτέθηκαν στο Ιράκ και οι γάλλοι στη Λιβύη, δηλαδή ότι η δύση ξεκίνησε τον πόλεμο. Αυτό είναι λάθος διότι η έννοια του πολέμου υπάρχει μέσα στην ίδια την έννοια  του τζιχάντ. Όταν ο οποιοσδήποτε δεν είναι σαν κι εμάς, είναι εχθρός μας και τον χαρακτηρίζουμε άπιστο δείχνοντάς τον ως υποψήφιο θύμα. Έτσι η έννοια του τζιχάντ εμπεριέχει έναν θεολογικό ναρκισσισμό, μία ναρκισσιστική σωτηριολογία, η οποία δεν συνάδει με την έννοια της αγάπης που υπάρχει στη καρδιά των θρησκειών. Είμαστε σε πόλεμο. Δυστυχώς η θεωρία του Σάμουελ Χάντιγκτον για σύγκρουση πολιτισμών επιβεβαιώνεται. Μόνη μας ελπίδα είναι να μας φωτίσει ο ορθός λόγος.