Περί τεχνητής νοημοσύνης.
Με την πιο τελευταία,εξελιγμένη μορφή της Τεχνητής Νοημοσύνης,την ChatGPT, μπορούν, όπως λένε οι ως τώρα δοκιμές, να γίνουν μικρά θαύματα. Για παράδειγμα μπορεί κάποιος να δώσει επιτυχώς εξετάσεις στο λύκειο η στο πανεπιστήμιο.
Κι αυτό γιατί φτάνει να θέσει τα ερωτήματα στην εξελιγμένη αυτή μηχανή για να πάρει τις σωστές απαντήσεις. Στην Γαλλία μάλιστα γίνεται μεγάλη συζήτηση για το αν θα επιτραπεί η οχι η χρήση της σε μαθητές στο σχολείο.
Το θέμα όμως πάει πιο μακριά από την περίπτωση της χρησιμοποιησης η μη της μηχανής.
Αντικαθιστωντας την προσωπική εργασία και προσπάθεια, μπορεί η Τεχνητή νοημοσύνη, να οδηγηθεί στην γέννηση μιας μηχανής με συνείδηση και συγκινησεις; Δεν έχει κάποιος πάρα να θέσει ερωτήματα στα ίδια τα μηχανήματα. Θα εντυπωσιαστει από τις γρήγορες,ετυμολογία κι ακριβείς απαντήσεις τους.
Συχνά πολλοί ρωτούν τα μηχανήματα για προσωπικά τους προβλήματα πάσης φυσεως: από συναισθηματικά επαγγελματικά, κλπ. Κι οι απαντήσεις είναι αποτελεσματικες κι ικανοποιητικες. Μέχρι και ζητήματα στρατηγικής μέλλοντος τίθενται. Κι όπως πάμε θα εξομολογουνται κάποιοι σε μηχανες-ιερεις οι οποίο θα τους ακούν και θα τους συμβουλεύουν.
Μοιάζει απίθανο, ίσως για κάποιους υπερβολικό. Όμως για εκεί πηγαίνουμε.
Η ερευνητική μηχανή της Microsoft η ChatGPT ,φαίνεται ναναι ικανή για όλα. Ακόμη ναχει και κακοκεφιες και να σου απαντησει” άσε με τώρα έχω τα νεύρα μου. Να ηρεμήσω και μετά σου απαντω”.
Αυτή η Τεχνική εξέλιξη μας κάνει να πιστεύουμε ότι οδηγούμαστε σε μια πολύ ισχυρή Τεχνητή νοημοσύνη ικανή ναχει την δική της συνείδηση επιβεβαιωνοντας τα λόγια του Elon Musk ότι πολύ σύντομα οι άνθρωποι θα γίνουν τα κατοικίδια ζώα αυτών των μηχανών.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν αρέσκεται να μιμείται απλά την ανθρώπινη νοημοσύνη αλλά θέλει να την ξεπεράσει στοχεύοντας ν’αποκτησει τα τρία βασικά Ανθρώπινα χαρακτηριστικα: την αυτοσυνειδηση, την ικανότητα αποφάσεων, την συγκίνηση.
Βέβαια υπάρχει κι η αντίθετη άποψη που λέει ότι κάτι τέτοιο δεν θα γίνει ποτέ.
Όμως ακόμη κι αν είναι έτσι το ιδεώδες της αναζήτησης της τέλειας μηχανής θαναι κίνητρο για ερευνητική κι επιστημονική εξέλιξη. Σημασία έχει να ονειρεύομαι πρακτικά κι ερευνητικά.
Επίσης νομίζω ότι όσο και ν’απαγορευτουν τέτοιες μορφές εξέλιξης στα σχολεία δεν θα φέρουν καλύτερο αποτέλεσμα. Γιατί το μηχάνημα αυτό βρίσκεται ήδη στην τσέπη των νέων ειδικά στην Ευρώπη. Άρα θα πρέπει οι εξεταστές να προσαρμόσουν στα νέα δεδομένα. Δηλαδή να θέσουν ερωτήματα κριτικής Φύσεως έτσι ώστε ακόμη κι αν οι σπουδαστές έχουν την απάντηση να χρειάζεται ακόμη ο ανθρώπινος παράγοντας για να συμπληρωθεί η απάντηση στις εξετάσεις.
Οι ΗΠΑ πρωτοπορούν σε αυτόν τον τομέα. Είναι καιρός κι η Ευρώπη να εξελιχθεί ώστε να γίνει δημιουργικά ανταγωνιστικη σε ζητήματα Τεχνητής Νοημοσύνης.
Δημοσθένης Δαββετας καθηγητής φιλοσοφίας της Τέχνης, ποιητής, εικαστικός, γεωπολιτιστικός αναλυτής.